Cluster Analysis - Pubblications

50. Preoperative prediction and quantification of septic risk due to malnutrition.

NAZARI S, DIONIGI P, COMODI I, CAMPANI M.

Arch Surg, 117, 266-27, 1982. I.F. 2,343

Evaluation of the nutritional status of surgical patients was carried out by means of cluster analysis of several indicators to identify different nutritional conditions that could be considered frames of reference for the prediction of postoperative infections. Seventy-one surgical patients entered into the first phase of the study that identified four nutritional situations with a different incidence of postoperative sepsis; cluster 1 showed the lowest incidence of infectious episodes, and clusters 2 to 4 were characterized by a higher incidence of sepsis and other complications. In the second phase of the study, 28 patients were examined and compared with the four reference states by means of the determinations of the euclidean distance between the nutritional assessment of the patient and the barycenter of each of the reference states. The incidence of sepsis was similar in the two series of patients, indicating that the characterization of patients in one of the four reference states allows one to predict the risk of postoperative septic complications.

59. Valutazione prognostica computerizzata del paziente con carcinoma epidermoidale del polmone.

NAZARI S, ROSSI A, FLORIO I, GHEZZI R, DOMINIONI L, DIONIGI R, MONCALVO F, GIRARDELLI G.G, ZONTA A.

Boll. Soc. Med. Chir. Pavia 97, 341, 1983.

Un nuovo metodo di classificazione a scopo prognostico del paziente con cancro del polmone può consistere nell'esame delle variazioni dello stato nutrizionale ed immunologico che possono essere presenti nel paziente neoplastico. In 68 pazienti con carcinoma epidermoidale del polmone sono state eseguite al momento del ricovero le seguenti determinazioni: Emoglobina, Albumina, Linfociti, P02, FEV, R V e TLC. La cluster analysis dei dati ha diviso il campione di pazienti in 3 diversi cluster. La prognosi a lungo termine dei pazienti nei 3 cluster è stata significativamente diversa. Il tempo di sopravvivenza mediano è stato superiore a 4 anni nel cluster 1)1 anno ed 9 mesi nel cluster 2 e 9 mesi nel cluster 3 ( X2 P <0. 05).

59-I: Computerized prognostic evaluation of epidermoidal lung cancer patients.

NAZARI S, CREMASCHI P, ROSSI A, GHEZZI R, SILVA M.L, MONCALVO F, ZONTA A.

IRCS Med. Sci.: 11, 801, 2, 1983.

59-II: Computerized prognostic evaluation of epidermoidal lung cancer patients.

NAZARI S, CREMASCHI P, ROSSI A, SILVA M.L, MONICO R, NASCIMBENE C, DIONIGI R, CAMPAGNOLI M, MONCALVO F, ZONTA A.

Proceedings of the International Symposium "Informatics and Bioengineering in Medicine", Roma, 9-11 Maggio 1983,

Il Policlinico, Sez: Chirurgica 91: 274-277, 1984.

59-III: Prognostic evaluation of epidermoidal lung cancer patients. A computerized method.

NAZARI S, MONCALVO F, ZONTA A.

Abstract, Proceedings of the International Meeting on Thoracic Surgery. Roma 11-12 Maggio 1984, pag. 66-67.

87. Prognosi dei pazienti con carcinoma epidermoidale del polmone. Valutazione computerizzata di parametri nutrizionali ed immunologici.

NAZARI S, DIONIGI P, PRATI U, SGARELLA A, FOSSATI G.S, NASCIMBENE C, CREMASCHI P, MONCALVO F, ZONTA A.

Abstract, Atti del IV Congresso Nazionale dell'Associazione Nazionale Chirurghi per l'Aggiornamento Professionale (ANCAP), Pavia 20 21 Novembre 1987.

87-I: Cluster Analysis nella valutazione prognostica dei pazienti con carcinoma broncogeno.

NAZARI S, MONCALVO F, SGARELLA A, BERTI A, PRATI U, CREMASCHI P, NASCIMBENE C, DINIGI P, ZONTA A.

Atti del 21 Congresso Società Italiana di Chirurgia Toracica, Roma 25-28 Maggio 1988, pag 719-722.